wtorek, 30 września 2014

Warsztaty artystyczno-badawcze // październik-grudzień 2014

Druga tura warsztatów artystyczno-badawczych realizowana będzie, we współpracy z Instytutem Socjologii UwB, od października do grudnia 2014 r.

Kurs na kulturę
Edukatorki: Anna Danilewicz i Katarzyna Niziołek.

Przez trzy miesiące studenci uczestniczą grupowo w różnego rodzaju praktykach kulturowych, w roli odbiorców i twórców kultury: wizyta w muzeum, w galerii sztuki współczesnej, w kinie, w teatrze, wyjście na koncert, udział w warsztatach twórczych lub projekcie artystycznym, publicznej debacie, forum internetowym. Każde z doświadczeń poddawane jest moderowanej grupowej dyskusji, staje się pretekstem do rozmowy na temat sposobu rozumienia przez nich uczestnictwa w kulturze, obszarów i form tego uczestnictwa, jego szans i ograniczeń. Grupowe dyskusje są rejestrowane. Zebrany materiał pozwoli między innymi na zdiagnozowanie dyspozycji, kompetencji i preferencji kulturowych studentów oraz określenie realnej i potencjalnej roli uniwersytetu w procesie ich kształtowania.

Gry społeczne
Edukatorzy: Małgorzata Dmochowska i Jan Wyspiański.

Warsztat inspirowany jest grami typu LARP (live action role-playing), sztuką wspólnotową (community art), dążącą do integracji społecznej, oraz koncepcją sztuki konwersacyjnej (dialogicznej) G. Kestera, która ma kreować sytuacje kontaktu i komunikacji między uczestnikami działania. Cały cykl zaprojektowany został jako gra oparta na scenariuszu, zawierająca wyzwania, które należy wykonać, by móc przejść do kolejnych etapów. Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów gracze awansują na kolejny poziom i przechodzą do zadań coraz trudniejszych. Każda tura gry trwa tydzień, aż do kolejnego spotkania, gdy mistrz gry dokonuje ewaluacji i przydziela punkty. Gracze (studenci) pogrupowani są w gildie, współpracują w ramach swojej grupy i z innymi gildiami, bez wsparcia których nie są w stanie wykonać niektórych zadań. Przykładowe zadania: stworzenie cyklu co najmniej dwóch spotkań "planszówkowych" dla dzieci i osób starszych; przeprowadzenie wywiadów z insiderami jakiejś społeczności lokalnej na temat historii tej społeczności; opracowanie i przeprowadzenie gry terenowej związanej z historią lokalną dla uczniów gimnazjum (tzw. serious game – gra poważna, mająca jakiś istotny cel, w tym wypadku społeczny); założenie bloga, na którym każda gildia będzie relacjonowała swoje misje (w zależności od liczby komentarzy i dyskusji blog będzie otrzymywał punkty i odznaki).

Warsztaty realizowane są dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.